Aannemer en opdrachtgever kunnen niet door een deur

Leestijd 3 minuten

Het is natuurlijk belangrijk dat aannemer en opdrachtgever elkaar vertrouwen en een goede relatie hebben. Helaas is dat niet altijd het geval.

In de uitspraak die ik hier bespreek bracht een aannemer een offerte uit voor een renovatie van een oude boerderij. Nadat het pand was gestript, bleek die offerte veel te laag. Vóór die tijd was de relatie tussen aannemer en opdrachtgever al niet denderend. Dit gegeven maakte het er ongetwijfeld allemaal niet beter op.

Om een voorbeeld te geven van hoe het er aan toeging tussen partijen, citeer ik hier een deel van een mail van de aannemer:

Wij hebben een contract en daar houd ik mijn aan!!! … Wij beginnen op maandag 25 juli en hoe ik te werk ga, bepaal ik!”

Geen best begin, zullen we maar zeggen. Enige tijd later, toen de uitvoering van het werk al wat meer gevorderd was, zond de aannemer de volgende mails:

"Je hebt inmiddels de weg naar de zo wie zo zeer onbeschofte heer [Y] gevonden. Wellicht kom je met hem ook uit deze problematiek. Maar met ons niet meer !! Wij stoppen definitief” En even later: "In verband met het wederom en het voor de zoveelste keer manipuleren van de gemaakte afspraken met betrekking tot de renovatie van uw woning aan [adres] te [woonplaats], zeggen wij wegens gebrek aan vertrouwen de overeenkomst op!"

De aannemer werkte vervolgens toch door, maar op 6 februari barstte de bom definitief. De aannemer stuurde de volgende mail:

Wegens geen vertrouwen meer in uw persoon en geen vertrouwen meer in de samenwerking met betrekking tot de renovatie en verbouwing van uw woning aan [adres] te [woonplaats] Zeggen wij alle verbintenissen en vermeende verbintenissen met u op! Wij zijn uw ingestudeerde, ongegeneerde psychoterror spelletjes met een aantal mensen meer dan zat.”

Een opzegging dus. En daar zat een probleem. Anders dan de opdrachtgever kan de aannemer namelijk – uitzonderingsgevallen daargelaten – niet opzeggen. Het gevolg: de overeenkomst liep na 6 februari nog door.

Omdat wel duidelijk was dat de aannemer niet meer aan de slag ging, ontbond de opdrachtgever de overeenkomst vervolgens. Terecht, volgens het Gerechtshof. Het was immers duidelijk dat de aannemer zijn verplichtingen verder niet meer zou gaan nakomen. Dat is een grond voor ontbinding. Het resultaat: de aannemer moest nog een behoorlijke (schade)vergoeding betalen aan de opdrachtgever.

Ons advies: wendt u zich in dit soort netelige situaties altijd tot een advocaat, zeker als u overweegt een einde te gaan maken aan de relatie. Doet u dat namelijk niet juist, dan kan dat veel geld kosten!

Reacties

Nog geen reacties

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt
Start chatgesprek

Medewerkers zijn nu beschikbaar

Onze medewerkers zijn nu online om uw zakelijke vragen te beantwoorden. Vul de naam van uw organisatie in en klik op "Start chat" om een chatgesprek te starten.

Sorry, de chat is momenteel niet beschikbaar