Mailadressen voor een mailing van Google plukken, mag dat? De regels voor direct mailings.

Leestijd 7 minuten

Voor het versturen van een nieuwsbrief aan klanten heeft u een e-mailadres nodig.  Een e-mailadres is persoonlijk en dus een persoonsgegeven. Als u e-mailadressen verzamelt dan is daar wet- en regelgeving op van toepassing. In dit artikel, van Gerard Top  (iWink) en Vivienne Verlinden (PlasBossinade), leggen we u uit waar u rekening mee moet houden bij het verzamelen van e-mailadressen. Ook leggen we uit hoe u uw bezoekers kunt informeren en hoe u persoonsgegevens kunt beveiligen.

Let op: Onze samenleving digitaliseert en de wetgeving groeit mee. Wilt u ontevreden relaties of boetes van toezichthouders voorkomen? Dan is het verstandig om regelmatig even stil te staan bij de wettelijke kaders rond e-mailmarketing.

Ook als u liever via Whatsapp communiceert met uw doelgroep heeft u een persoonsgegeven nodig, namelijk het telefoonnummer. Hiervoor geldt dezelfde wetgeving als voor het gebruik van e-mailadressen.

Beveiligen van gegevens

Eén van de meest gehoorde argumenten om gegevens niet achter te laten is omdat bezoekers zich zorgen maken over de veiligheid van hun gegevens. Sinds 1 januari is de wet ‘Meldplicht Datalekken’ in werking getreden en die moet er voor zorgen dat u er alles aan gedaan moet hebben om de gegevens juist te beveiligen. Wat precies? Dat is per situatie anders en heeft vooral te maken met de impact die het heeft als de gegevens op straat komen te liggen. Inloggegevens van een bank zijn in potentie schadelijker voor u als persoon dan de inloggegevens van een forum.

Voor de inschrijving van nieuwsbrieven geldt dat het opstellen van een beveiligde verbinding door middel van een SSL certificaat vaak voldoende is.

Vertel waarom u gegevens opslaat

Onlangs publiceerde RTL Nieuws een item waarin ze aangeven dat steeds minder Nederlanders hun persoonlijke gegevens achter willen laten bij bedrijven. Tenzij ze goed geïnformeerd worden over wat er met hun gegevens gebeurt. Voor professionals in de marketing en communicatie is deze trend lastig, maar biedt het ook kansen.

Zolang je mensen goed informeert over het hoe en waarom ze hun gegevens achter laten zijn ze bereid om dat te doen, mits u ze daarvoor iets teruggeeft. Bijvoorbeeld in de vorm van onderscheidende content.

Informeren kan op verschillende manieren. Coolblue staat bijvoorbeeld bekend om z’n uitgebreide voorlichting, met een knipoog.

Direct aan de slag

  • Schrijf op welke gegevens u nu van bezoekers vraagt.
  • Ga ook na of u die gegevens echt nodig heeft, hoe meer u vraagt hoe hoger de drempel voor bezoekers is om die gegevens ook achter te laten.
  • Schrijf op waarom u die gegevens nodig heeft.
  • Schrijf op wat u vervolgens met die gegevens doet.
  • Het delen van gegevens met andere partijen of het ontbreken van transparantie daarin, vormt een belangrijke drempel voor de bezoeker. Verzorgt een reclamebureau uw mailings? Laat dit uw bezoeker dan weten.
  • Laat zien wat de bezoeker kan verwachten als deze zich inschrijft.
  • Vertel hoe vaak u een nieuwsbrief verstuurt en laat bijvoorbeeld voorbeelden zien van eerder verzonden nieuwsbrieven, zodat bezoekers zich een duidelijk beeld kunnen vormen.
  • Leg ook uit hoe de bezoeker zich kan uitschrijven van een nieuwsbrief.
  • Geef de bezoeker ook direct een link naar de mogelijkheid om zich uit te schrijven.

Reacties

  1. Goedemorgen,
    De Bovag heeft haar ledenlijst vrij toegankelijk op haar site staan. Mag ik deze ledenlijst gebruiken voor bv een mailing?
    Met belangstelling zie ik uw reactie tegemoet.

    Met vriendelijke groet,
    Michiel van der Stel

    Michiel van der Stel op donderdag 24 maart 2016 12:11

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt
Start chatgesprek

Medewerkers zijn nu beschikbaar

Onze medewerkers zijn nu online om uw zakelijke vragen te beantwoorden. Vul de naam van uw organisatie in en klik op "Start chat" om een chatgesprek te starten.

Sorry, de chat is momenteel niet beschikbaar