Steun en toeverlaat!

Leestijd 3 minuten

Dit is een lofzang over staatssteun(regels). Ik weet het, je moet wel een juridische tik van de molen hebben gehad, wil je een lofzang schrijven over wetten en regels. En al helemaal als het gaat om staatssteun of mededingingsrecht. Dat is alleen maar gedoe en ellende.

Ik geef toe dat die reactie wellicht heel terecht is. Als u namelijk al eens met staatssteunregels te maken heeft gehad, is de kans heel groot dat u een minder positieve ervaring heeft. Grote kans dat u een heel mooi plan had, en dat een gemeente, provincie, de centrale overheid of een andere door een overheid gefinancierde instelling daar best interesse in had, maar dat de staatssteunregels roet in het eten gooiden. Net zoals de mededingingsregels soms alleen maar die afspraken lijken te verbieden, die commercieel juist zo interessant zijn.

Extra steun Groningen

Maar juist omdat de negatieve aspecten vaak zoveel meer in het oog springen dan de positieve kanten, wil ik u graag wijzen op de mogelijkheden die er zijn. Ik zou het jammer vinden als uw plannen blijven liggen, omdat de steunopties onbenut blijven. Wist u bijvoorbeeld al dat de Europese Commissie de nieuwe regionale steunkaart 2014-2020 voor Nederland heeft goedgekeurd? En laten daarop nou net grote delen van Groningen aangewezen zijn als gebieden waar extra steun is toegestaan.

Maar ook als we specifiek naar de Eemsdelta kijken en dus naar de Eemshaven en de haven van Delfzijl, is er een veelheid aan vrijstellingen, kaderregelingen en richtsnoeren die steunmogelijkheden bieden. Daarbij kan gedacht worden aan steun voor infrastructuur, steun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie, of steun voor de betrokken scheepvaart. En alleen al onder de noemer milieusteun, bestaan mogelijkheden die betrekking hebben op het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, energiebesparing, afvalbeheer et cetera. En dan hebben we het nog niet eens over werkgelegenheidssteun, vergoedingen voor diensten van algemeen economisch belang van havenbedrijven, of algemene steun voor het MKB.

Uit een onderzoek dat de Minister heeft laten uitvoeren, blijkt dat de Nederlandse havens moeten concurreren met Duitse en Belgische havens die veel meer staatssteun ontvangen dan in Nederland het geval is. Er wordt al jaren gesproken over specifieke richtsnoeren voor havens, maar dat wil niet echt vlotten. De nationale financiële belangen zijn groot dus het vergt nogal wat Europees politiek gekrakeel om de neuzen in dezelfde richting te krijgen. We hebben er dus alle belang bij dat de mogelijkheden die er in Nederland al wel zijn optimaal benut worden, om goed met onze Zuiderburen en Oosterburen te kunnen blijven concurreren.

Positieve regels

De staatssteunregels kunnen dus best positief zijn. En ook als u niet zozeer financiële steun wilt, maar een samenwerking wilt aangaan, die op grond van het kartelrecht in beginsel verboden lijkt te zijn, dan is er een veelheid aan uitzonderingen indien u bijvoorbeeld kunt aantonen dat de samenwerking gunstig is voor het milieu, de werkgelegenheid of innovatief is. Een lofzang dus voor de staatssteunregels, omdat u daar juist van kunt profiteren. Doe er uw voordeel mee en maak de regels inzake steun tot uw toeverlaat!

Reacties

Nog geen reacties

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt
Start chatgesprek

Medewerkers zijn nu beschikbaar

Onze medewerkers zijn nu online om uw zakelijke vragen te beantwoorden. Vul de naam van uw organisatie in en klik op "Start chat" om een chatgesprek te starten.

Sorry, de chat is momenteel niet beschikbaar