Tijd voor een overname, of niet?

Leestijd 2 minuten

Crisis of niet, de overnamemarkt draait weer op volle toeren, hoewel deze eigenlijk nooit heeft stil gestaan. In het begin van de crisis was het vooral afwachten welke marktpartij in de problemen kwam, zodat deze wellicht voor een zacht prijsje overgenomen kon worden, maar intussen zijn het weer de positieve prikkels die partijen tot een overname brengen.

Onderhandelingspositie

Natuurlijk speelt bij sommige overnames de moeizame markt nog steeds een grote rol. Er zijn nog altijd partijen die moeten verkopen, als ze niet failliet verklaard willen worden. En hun onderhandelingspositie is dan verre van optimaal. Ook in zo’n positie is het goed om niet te snel in te stemmen met een verkoop, onder voorwaarden die u eigenlijk niet redelijk genoeg vindt, ondanks de situatie. Het kan dan verstandig zijn om te kijken of het toch niet mogelijk is om voor een vorm van schuldsanering te kiezen of een reorganisatie door te voeren, dan wel om slechts een deel van de activiteiten af te stoten. Een combinatie daarvan zou ook nog kunnen. Goed overleg met uw bank, accountant en advocaat zou wel eens meer op kunnen leveren dan u denkt.

Nieuwe kansen

Nu de economie de zwaarste klappen heeft geïncasseerd en de eerste tekenen van herstel zichtbaar worden, zien we dat al weer veel meer vooruit wordt gekeken. In de (nabije) toekomst zullen we nog wel een tijdje met bezuinigingen geconfronteerd worden, maar marktpartijen reageren daar innovatief en creatief op. Ze zoeken  elkaar bijvoorbeeld op om nieuwe samenwerkingsverbanden aan te gaan. Dat kan een eenvoudige samenwerking zijn, maar we zien ook weer een toename bij het aangaan van  joint ventures of fusies en het doen van overnames. Ook hier geldt dat het voor alle betrokken partijen verstandig is om niet in te stemmen met een transactie voordat de alternatieven zijn onderzocht. Wellicht heeft u het gehoord in het nieuws: goede adviseurs in overnametrajecten lijken heel duur, maar uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat zij zich dubbel en dwars voor u terug verdienen. Laat u dus niet te snel leiden door de waan van de markt, maar bedenk wat u wilt en laat onderzoeken hoe dat het beste bereikt kan worden. Het gaat ten slotte wel om uw onderneming.

Reacties

Nog geen reacties

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt
Start chatgesprek

Medewerkers zijn nu beschikbaar

Onze medewerkers zijn nu online om uw zakelijke vragen te beantwoorden. Vul de naam van uw organisatie in en klik op "Start chat" om een chatgesprek te starten.

Sorry, de chat is momenteel niet beschikbaar